Monday, January 25, 2016

Tyytyväinen asiakas on yrittäjän paras palkinto

Tyytyväinen asiakas on yrittäjän paras palkinto

Asiakastyytyväisyystutkimus


Kirjanpito Heidi Lindström on pieni yritys, kuten valtaosa asiakkaistammekin. Palautteen saaminen asiakkailta on ensiarvoisen tärkeää liiketoiminnan kehitykselle.  Uuden vuoden aluksi lähestyimme asiakkaitamme asiakastyytyväisyyskyselyllä, jonka tarkoituksena oli saada palautetta työstämme, ja tietysti oppia uusia tapoja palvella uskollisia asiakkaitamme. Ja millaista palautetta me saimme!

“Minusta olet todella hyvä omassa työssäsi. Otat asioista selvää ja olen saanut tarvittavat tiedot jopa rautalangasta väännettynä.”

“Olen saanut perustellut vastaukset kaikkiin mieltäni askarruttaneisiin kysymyksiin. Kiitos kärsivällisyydestä ja siitä, että aloitteleva yrittäjä on saanut kysyä tyhmiä kysymyksiä :)“

“Yhteistyö on huomattavasti parempaa kuin aiemmalla tilitoimistolla.”

“Olen saanut kiitettävästi apua kellonajasta ja asiasta riippumatta. Kiitos paljon!”

Tyytyväisyys palveluihimme paistaa läpi koko kyselyn. Vastausprosentti oli huikean hyvä, 48% asiakkaistamme halusi antaa meille palautetta. Arviot olivat poikkeuksetta erittäin positiivisia, ja erityisen tyytyväisiä olemme  tutkimuksen viimeisen kysymyksen tuloksista. “Kuinka todennäköisesti suosittelet Kirjanpito H. Lindströmiä tuttavillesi ja yhteistyökumppaneillesi?” sai arvosanaksi loistavan 4,85 asteikolla 0 - 5!. Tämä todentuu vielä toisaalla kyselyssä hienolla tavalla, 50% vastaajista kertoi tulleensa asiakkaaksemme tuttavan tai yhteistyökumppanin suosituksen kautta. Suurkiitos kaikille asiakkaillemme jotka käytitte aikaanne antaaksenne meille palautetta. Arvostamme sitä suuresti. Tässä vielä yhteenveto kyselyn tuloksista. Tällaisia vastauksia kannattaa esitellä!


Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset


Keskiarvo vastauksista. Positiivisin  vaihtoehto 5, huonoin 1.
Anna yleisarvosana palveluidemme laadulle
4,69
Anna arvosana palveluidemme arvolle suhteessa hintaan
4,23
Kuinka ripeästi tartumme ongelmiin?
4,69
Kuinka hyvin pysymme aikataulussa?
5,00
Kuinka todennäköisesti suosittelet Kirjanpito H. Lindströmiä tuttavillesi ja yhteistyökumppaneillesi?
4,85

Kehitysideat


Saimme lukuisia erinomaisia kehitysideoita. Useat vastaajat kysyivät erilaisia mahdollisuuksia tehostaa omaa tositteiden käsittelyään sähköisillä kirjanpitomenetelmillä. Olemme jo parin vuoden ajan aktiivisesti etsineet sopivaa yhteistyökumppania tältä saralta. Toivottavasti pystymme lähiaikoina kertomaan mukavia uutisia! Lisäksi toivottiin apua mm. pienen yrityksen verosuunnittelussa ja freelancereiden kirjanpidon järjestämisessä.  

Viranomaisvaatimusten ja teknologian kehittymisen yhteensovittaminen on aina haastavaa puuhaa, mutta sähköiseen kirjanpitoaineistonhallintaan siirtyminen on lähiaikoina edessä myös pienillä yrityksillä. Sopivien kirjanpitotyökalujen kehittymistä odotellessa voi yritys jo siirtää ison osan muusta dokumentin hallinnastaan sähköiseen muotoon. Omia suosikkejani ovat Googlen työkalut, joilla myös Kirjanpito H.Lindströmin asiakastyytyväisyystutkimus on toteutettu.

Pienen yrityksen verosuunnittelu on kirjanpitotoimiston keskeistä työtä. Verottajan luoman pykäläviiidakon seassa suunnistaminen on usein työlästä ja pienen virheen tekeminen saattaa tulla yrittäjälle kalliiksi. Erilaisten vähennysten ja kulukorvausten viidakossa piilee yrittäjälle suuria mahdollisuuksia.

Freelancereiden asema työntekijän ja yrittäjän välisellä harmaalla alueella vaatii usein avukseen ammattitaitoisen kirjanpitäjän palveluita. Kirjanpitäjä voi auttaa freelancereita kulukorvausten kanssa, erilaisissa vähennyksissä ja esimerkiksi laskutuksen ja kassavirran seurannassa, aivan samoin kuin yritystenkin kanssa.

Oma roolini Heidin tilitoimistossa on toimia taustalla ja auttaa Heidiä suurten linjojen vetämisessä Heidin tehdessä kaikki kirjanpitoon liittyvät työt. Olen aina pitänyt yhteistyöstä Heidin kanssa ja tällaisten tulosten edessä tunnen suurta ylpeyttä siitä että olen saanut olla mukana kehittämässä Kirjanpito H.Lindstömiä nämä vuodet!

Kimmo Pekari

kirjoittaja on Kirjanpito H.Lindström Oy:n hallituksen jäsen ja liikkeenjohdon konsultti joka on erikoistunut pk-yritysten myynnin ja kansainvälistymisen kehittämiseen

No comments:

Post a Comment